6.2.23

5 / 36 ( 9.04 - 15.58 )

Ulkona on täysikuu. Pilvet ovat väistyneet. Jokohan helmipöllöt huhuilevat?


Siinähän on selkeästi koira, joka ravistelee tyhjentynyttä ilmapalloa. Kiinalaiseksi vakoilupalloksi kuvailtu lentävä esine ammuttiin alas mediahuomion saattelemana. Saa nähdä vaipuuko aihe valtavirrasta pinnan alle yhtä nopeasti, kuin moni muukin viime aikojen mediaspektaakkeli. 

Kuluneella viikolla kotimaisessa mediassa nostateltiin aihetta vuoden 2022 maaliskuulta, jolloin  uutisoitiin Suomessa havaituista häiriöistä lentokoneiden GPS-signaalijärjestelmissä, koskien etenkin laskeutumisvaihetta. Itärajan läheisyydessä signaalihäiriöt eivät tosin ole olleet ennenkään harvinaisia, älykello kädessä juosseet ovat saattaneet kotona huomata kirmanneensa pitkin Laatokan pintaa tallentamansa datan mukaan. 

Katkennut yhteys (Yle, 31.1.2023)

Omien havaintojeni mukaan lentokoneiden sijaintidataa avoimesti jakavissa palveluissa Flightradar24:ssa ja ADS-B Exchangessa on enemmän ja vähemmän aina esiintynyt virheellistä dataa koneiden esitetyn sijainnin suhteessa todelliseen, tai sitten EFHK:lla olisi jätetty uutisoimatta melko monesta pöpelikköön päätyneestä koneesta. Viime vuosina tosin dataesityksen tarkkuus on parantunut kyseisen kentän kohdalla huomattavasti. Jonkin aikaa sitten löysin sivuston GPSJam, joka kerää ja esittää lentokoneiden sijaintisignaaleissa havaittujen häiriöiden yleisyyttä ADS-B Exchangen tarjoamassa datassa. En osaa sanoa palvelun oikeellisuudesta, ainakaan aivan kaikkia itse havaitsemiani häiriöitä se ei ole rekisteröinyt. 

Miten venäjälle rekisteröity kone lentää Euroopan ilmatilassa? Koska asiasta ei nostettu kohua, kyseessä lienee vain tilapäinen häiriö. 

Tämäkin kone laskeutui käydyn radiokeskustelun perusteella ongelmitta Šeremetjevoon.

Olen jonkin aikaa seuraillut UUEE:tä eli moskovan Šeremetjevon kansainvälistä lentoasemaa sekä edellä mainittujen verkkosivustojen, että LiveATC:n tarjoaman radioliikennekanavan kautta. Laitoin tätä kirjoittaessani sen taustalle pyörimään ja jonkin ajan kuluttua kiinnitin huomiota häiriöääniin, joiden kaltaisia ei ole aiemmin tullut kuunnellessa vastaan. Samaan aikaan kentältä lähteneiden koneiden sijaintidatassa oli fr24:ssa selkeitä häiriöitä. Näitä datahäiriöitä esiintyy omien havaintojeni mukaan melko säännönmukaisesti tiettyihin kellonaikoihin. Olisi mielenkiintoista tietää, missä kohtaa virhe syntyy: palvelun käsittelemässä datassa, dataa lähettävässä kohteessa, vai liittyykö se jotenkin kolmannen osapuolen toimintaan. 


On vaikea sanoa, milloin kyseessä on todellinen poikkeustilanne ja milloin asia vain esitetään, niin kuin se olisi poikkeuksellista tai muuten merkille pantavaa. Vähemmän on kiihkeimmän uutisoinnin laannuttua tullut vastaan artikkeleita Nord Streamista, katkenneista yhteyskaapeleista tai kirjepommeista. Jos tulevina viikkoina vastaavat tapahtumat tulevat entistä useammin ylittämään uutiskynnyksen, johtuuko se siitä, että niitä tapahtuu poikkeuksellisesti? Vai uutisoidaanko niistä vain herkemmällä tutkalla? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti